Skip to main content

Dit blog is een reactie op een artikel in De Telegraaf van 22 april 2022

Volgens het CBS zijn het eerste kwartaal van 2022 34% minder woningen verkocht. Welke gevolgen heeft dat voor de makelaardij als deze daling aanhoudt of zelfs doorzet?

Het CBS toont aan dat er 34% woningen minder verkocht zijn. Dat kan niet goed blijven gaan voor de makelaardij in Nederland. Onlangs ging op LinkedIn het bericht rond dat in Q1 van 2022 er 11.150 eengezinswoningen op Funda stonden en er 11.170 makelaars staan ingeschreven. Dat zijn meer makelaars dan woningen. Op kwartaalbasis hebben deze makelaars gemiddeld 3,8 woningen verkocht. Net iets meer dan één woning per maand per makelaar.

Geen vetpot

Wat gaat er gebeuren bij de makelaarskantoren? Waarschijnlijk hetzelfde als tijdens de financiele crisis in 2008. Toen was niet het te kort aan woningaanbod het probleem maar juist het omgekeerde. Er waren teveel woningen voor te weinig kopers. Maar het resultaat was het zelfde: geen transacties. Veel makelaars in loondienst werden toen ontslagen en begonnen voor zichzelf. Met lage kosten, geen kantoor en een paar transacties per maand wisten velen te overleven. Maar het was zeker geen vetpot.

Notaris-imago

Of deze ontwikkeling zich ook nu doorzet is niet zeker. Er is in tegenstelling tot 2008 nu wel veel vraag naar arbeid. Ik zou hier dan ook de hoop willen uitspreken dat veel makelaars een carrière change gaan maken. Nog meer eenmans-makelaarskantoren, komt de sector immers niet ten goede. Als ZZP’er heb je minder mogelijkheden om te investeren in innovatie en mee te gaan met de ontwikkelingen. Je leeft van klant tot klant en zorgt dat per maand voldoende omzet haalt om van te leven. Niet bepaald de dynamiek die een sector nodig heeft.

Voor de toekomst gaan ook alleen de innovatieve kantoren overleven. Bedrijven die ondernemend zijn en kijken naar nieuwe mogelijkheden op het gebied van marketing, data en digitaliseren van de dienstverlening. De makelaar moet weg van het notaris-imago en transformeren naar een eigentijdse klantgerichte dienstverlener.

Jeroen Wilhelm, Mede-oprichter en directeur van Cribb